Руски бойни кораби охраняват "Северен поток-2"
Кораби от руския Военноморски флот са били принудени да съпровождат морските съдове, които участват в строителството на „Северен поток-2″ от Далечния изток до Балтийско море заради риск от провокации, заяви пред „Интерфакс” заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия Михаил Попов.
„В рамките на строителството на газопровода „Северен поток-2″ кораби от Военноморския флот гарантираха безопасен преход на специалният кораб „Академик Черски” и корабите за снабдяване „Остап Шеремета” и „Иван Сидоренко” от Владивосток до Калининград. Тази мярка беше предизвикана от риска за провокационни действия от страна на отделни държави”, каза Попов.
„Академик Черски” пристигна в Балтийско море през май, а останалите кораби — през юли. Специализираният кораб за поставяне на тръбопроводи е заобиколил Африка, а „Остап Шеремета” и „Иван Сидоренко” са преминали през Суецкия канал и Средиземно море. По целия им маршрут са ги съпровождали руски бойни кораби, които като щафета са ги предавали едни на други: Индийски океан — Средиземно море — Атлантически океан — Северно море. В двете съпровождащи акции са участвали десет кораба от руския Военноморски флот.
В края на декември миналата година САЩ въведоха първите санкции срещу участниците в проекта „Северен поток-2″. Под ограничения попаднаха собствениците на специализирани кораби за тръбополагане, след което швейцарската фирма Allseas веднага сне двата си кораба от трасето на газопровода и 160 км от него останаха недостроени. След това „Газпром” изпрати от Находка в Мукран специализирания кораб „Академик Черски” със система за динамично позициониране, а датският регулатор разреши за дострояването да се използват съдове с котвено позициониране. Корабът „Фортуна” беше от тях и вече десет месеца се намира в Германия. Тази ситуация стана неочаквана за Вашингтон, след което американските сенатори започнаха да подготвят разширяване на санкциите, а Държавният департамент на САЩ съобщи, че под действието на закона „За противодействие на противниците на Америка чрез санкции” ще попаднат и инвеститорите на „Северен поток-2″.
Разширяването на санкциите по „Северен поток-2″ заплашва и собствениците на кораби, които участват в проекта. Под удара могат да попаднат също така и застрахователни компании и пристанища. Освен това в един от законопроектите е написано, че санкции заплашват и фирми, предоставящи услуги по изпитанията на газопроводите и тяхната сертификация, без което „Северен поток-2″ е невъзможно да бъде пуснат. В другия вариант обаче това го няма.
Но както писа американското издание „Форин полиси”, отбранителният бюджет, в който са включени новите санкции, ще бъде приет не по-рано от декември, през което време „Северен поток-2″ може да бъде завършен.
„Това е надпревара между бавното тръбополагане и бавното приемане на санкционното законодателство”, каза пред американското издание управляващият консултантската компания ClearView Energy Partners Кевин Бук. Според него дори сам корабът „Академик Черски” ще завърши работите в срок от 110 дни, а законът за военния бюджет няма да бъде подписан по-рано от декември — след не по-малко от 112 дни. През миналата година Доналд Тръмп го подписа на 20 декември.